24 apr 2017

Verbod op vrachtverkeer tijdens de schoolspits

Naar aanleiding van het noodlottige overlijden van het schooljongetje in Brugge als gevolg een dode hoekongeval eind februari vroeg de Groen-sp.a fractie nogmaals extra aandacht voor de verkeersveiligheid aan onze schoolpoorten. Raadslid Geert Noppe vroeg voor een verbod op vrachtverkeer tijdens de schoolspits. De meerderheid van CD&V en N-VA ging er niet op in. Raadslid Noppe schetste het ongeval. "De jongen stak met de fiets aan de hand over op het zebrapad na een andere groep zwakke weggebruikers. De chauffeur van de vrachtwagen die stond te wachten aan het zebrapad ging er van uit dat iedereen gepasseerd was, merkte het jongetje in de dode hoek voor zijn vrachtwagen niet op en reed verder. De jongen belandde onder de vrachtwagen met de dood tot gevolg". Het raadslid is ongerust. "Dergelijke uiterst gevaarlijke situaties doen zich ook in Beveren dagelijks voor".

Ook los van zebrapaden en de dode hoek aan de voorkant van vrachtwagens is er een gelijkaardig probleem voor de zijkant van vrachtwagens. Elke dag opnieuw wagen kinderen en hun ouders zich gewoon naast die vrachtwagens, op nauwelijks een halve meter afstand van de wielen.
"Dat is amper te vatten", zegt Noppe. "In deze overbeschermde maatschappij lijken we dit toch normaal te vinden en nemen we deze dramatische ongevallen er gelaten bij als 'collateral damage'. Het lijkt de tol die we betalen voor de vrijheid om op elk uur van de dag eender waar met de vrachtwagen te kunnen rijden en manoeuvreren".

Door de nabijheid van de haven en het sluikverkeer van vrachtwagens via onze dorpskernen, is het risico in Beveren nog eens hoger dan elders. In de omgeving van elke school in Beveren heb je meerdere dergelijke uiterst gevaarlijke zwarte punten.
Raadslid Noppe brengt een voorstel aan. "We kunnen daar in deze gemeenteraad iets aan doen. We vragen aan de gemeenteraadsleden om dit gevaar zeer ernstig te nemen en stellen voor om tijdens de schoolspits vrachtverkeer te weren uit de omgeving van de scholen".

Een dergelijk verbod is dan ook op doorgaand, als voor lokaal verkeer. Dat kan afgedwongen worden door eigen maatregelen op gemeentelijke wegen en aan te dringen bij de hogere overheid om dit ook op gewestwegen door te voeren.

Het is een idee dat steeds meer aanhang wint. Noppe citeert mobiliteitsexpert Kris Peeters: 'Zwaar vervoer en schoolgaande kinderen is geen goede combinatie. Iedereen wil snelle infrastructurele inspanningen. We moeten ons geen illusies maken. Dat lukt niet op korte termijn. Maar er zijn alternatieven, zoals (vracht)verkeer verbieden op bepaalde momenten. Die aanpassingen kunnen in principe morgen al worden doorgevoerd.'

Er zijn al verschillende 'good practices' in Vlaanderen: In Kortrijk kreeg het zware werfverkeer sinds de start van het schooljaar beperkingen opgelegd. Een uur voor de eerste schoolbel en een halfuur na het einde van de schooldag mogen die zware vrachtwagens niet meer in de schoolomgeving rijden. Wat ons betreft, hoeft die tijdspanne in Beveren zelfs niet zo breed te zijn.
De meerderheid van CD&V en N-VA ging er niet op in. Raadslid Noppe reageert ontgoocheld. "In een op drie gemeenten bestaan er al plannen voor. Op plaatsen met uiteenlopende partijen in de meerderheid. Minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil af van 'de schande van de 400 doden'. Ook onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) steunt de oproepen tot een verkeersveilige schoolomgeving".

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.