02 dec 2013

Groen 'heropent' Melseelse Smiskenswegel

Door het tracé van de historische Smiskenswegel in Melsele af te wandelen, 'heropende' Groen Beveren vandaag deze deels afgesloten trage verbinding tussen de Pauwstraat en het spoor. De gemeente Beveren wil om onduidelijke redenen niet weten van het opnieuw in gebruik nemen van deze wegel maar gaat voor een veel duurder en minder geschikt alternatief langs de Molenbeek. Een onbegrijpelijke keuze aangezien er heel wat argumenten zijn voor de heropening van de Smiskenswegel en tegen het alternatief van de gemeente. Ook de Oost-Vlaamse deputatie heeft het door de gemeente voorgestelde tracé al duidelijk afgewezen. De Smiskenswegel is officieel ingeschreven in de Atlas der Buurtwegen uit 1841 als voetweg 37. Wegen ingeschreven in deze Atlas behouden ten allen tijde hun openbaar karakter. Een deel van de wegel wordt momenteel nog gebruikt door landbouwers om op hun velden te geraken, maar de aansluiting met de Pauwstraat is afgesloten. Het volstaat wettelijk gezien om aan te tonen dat de trage weg opnieuw wordt gebruikt, om deze weg officieel te herbevestigen als openbare weg. Dat is precies wat Groen Beveren vandaag heeft gedaan: door het tracé van de historische Smiskenswegel af te wandelen, wordt deze verbindingsweg 'officieel' in ere hersteld. Het is voor ons onbegrijpelijk waarom het Beverse gemeentebestuur de heropening van deze wegel niet wil, maar kiest voor een veel duurder en minder geschikt alternatief langs de Molenbeek. Voor deze alternatieve verbinding moet onteigend worden (wat uiteraard geld kost), voor de heropening van de Smiskenswegel niet. Bovendien is het tracé van het door de gemeente uitgetekende alternatief minder goed dan de Smiskenswegel. De verbinding van de gemeente loopt langs de Molenbeek wat zorgt voor een aantal scherpe bochten. Ook moeten 2 bruggen over de beek worden aangelegd. En ten slotte heeft de bestendige deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen het tracé van de door het gemeentebestuur voorgestelde verbinding afgewezen. De deputatie wil dat langs de beek een onderhoudsstrook van 5 meter behouden blijft. Daardoor dient ofwel de geplande verbindingsweg aangelegd te worden zonder afrastering (omdat de beek met zwaar materieel geruimd moet kunnen worden), ofwel moet de verbindingsweg op 5 meter afstand van de beek aangelegd worden. De eerste optie zorgt voor gevaarlijke toestanden voor de gebruikers van de verbinding, zeker bij hoge waterstanden. De tweede optie betekent nog meer onteigeningen met bijhorende extra kost.

Uitgaande van de principes van goed bestuur en rekening houdend met de noodzakelijke besparingen die moeten gebeuren, pleiten wij ervoor de historische Smiskenswegel gewoon te heropenen. Het tracé van deze bestaande wegel is beter en de kosten van de herinrichting van de wegel liggen vele malen lager dan de door het gemeentebestuur geplande nieuwe verbinding langs de Molenbeek.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.