08 okt 2018

Groen Beveren fietst langs 13 gevaarlijke verkeerspunten

Groen Beveren fietste afgelopen zaterdag langs een lange lijst gevaarlijke verkeerspunten die ons gemeld werden door de inwoners van Beveren. Daarmee wilden we actie voeren voor meer veiligheid voor fietsers.

Er is nood aan een volledig Bevers circulatieplan waarbij alle bewegingen in kaart gebracht worden, conflictsituaties worden opgelijst en een ambitieus plan van aanpak wordt uitgewerkt voor alle gevaarlijke punten.  

Wij vragen:

  1. Een veilige fiets-as van en naar elke school.
  2. Zone 30 in smalle centrumstraten zonder fietspad.
  3. Fietsstraten moeten duidelijk zichtbaar heringericht worden.
  4. Gevaarlijke kruispunten moeten aangepakt worden voor het te laat is.
  5. Een consequent handhavingsbeleid.
  6. Meer fietsen en minder auto’s aan de schoolpoort want alleen zo is er meer veiligheid en minder luchtvervuiling in de schoolomgeving.

Deze vragen komen voort uit de fietstocht die we afgelopen zaterdag maakten langs verschillende gevaarlijke verkeerspunten in Beveren. Op 13 plaatsen evalueerden we de verkeerssituatie en probeerden we in te schatten wat er gedaan zou moeten worden om de veiligheid voor fietsers te verbeteren.

Stop 1: KA Beveren: de aansluiting van de gewone weg op de fietsstraat is moeilijk en er is geen zone 30 voorzien. Er is nood aan een veilige zone rond de school en eenrichtingsverkeer aan de Colruyt.

Stop 2: fietsstraat IJzerhand: gevaarlijke situatie aangezien auto’s mogen parkeren langs beide kanten van de straat.

Stop 3: Van Craenenbroeckstraat/Leon Labytstraat: Dit is een drukke  oost-westverbinding zonder fietspaden wat niet alleen veel onveiligheid creëert maar ook een slechte luchtkwaliteit. We willen hier een veilige toegang tot de school voor deze jonge leerlingen, met fietspaden en op elk spitsmoment een autoluwe zone.

Stop 4: de rotonde op het einde van de Kasteeldreef: graag fietsstroken om de vele fietsers beter te beschermen.

Stop 5: fantastisch fietspad in de Kasteeldreef. Veilig, gescheiden en breed genoeg.

Stop 6: fietsstraat Kloosterstraat: prima idee maar de drukke ochtend- en avondspits vraagt een aanpassing van de weginfrastructuur.

Stop 7: Luitenant Van Eepoelstraat: dringend nood aan degelijk fietspad of fietsstraat van maken.

Stop 8: fietsstraten Meersenweg en Kapelstraat: fietsstraten zijn goede zaak maar met een fietsstrook zullen hopelijk meer auto’s ook werkelijk achter de fietsers blijven. De straat moet worden heringericht zodat auto’s niet meer op het voetpad kunnen rijden.

Stop 9: oversteek Gaverlandstraat/Dijkstraat: onveilige situatie. De Gaverlandstraat zone 30 maken, het kruispunt herinrichten en aandringen bij het Vlaams Gewest op lichten of rotonde met veilige oversteekplaats. 

Stop 10: overweg Elisabethstraat-N70: heel veel kinderen moeten hier elke dag de gevaarlijke oversteek maken. Zelfs bij de heraanleg van de N70 is er onvoldoende garantie voor een veilige overgang.

Stop 11: Kapelweg: prachtige trage weg, alleen jammer dat er geen aansluiting is. De Kapelweg komt uit op een heel gevaarlijk punt op de Dijkstraat.

Stop 12: fietsverbinding Kallo-Melsele: zeer gevaarlijke situatie. Smal, zonder bescherming tegen auto’s en vrachtverkeer. Gescheiden fietspaden en meer controle op doorgaand vrachtverkeer zijn dringend nodig.

Stop 13: Elisabethstraat: heel goed dat dit een fietsstraat is en een eenrichtingsstraat. Alleen jammer dat automobilisten zoveel plaats hebben dat ze de fietsers nog kunnen voorbij steken. Bredere voetpaden met groene stroken en ruimte voor terrassen zou de situatie voor de fietsers veiliger maken.

Ook volgende maatregelen moeten dringend genomen worden om de situatie van fietsers te verbeteren:

  • veilige fietsverbinding Vrasene-Beveren
  • fietsverbinding Kieldrecht-Doel
  • fietsbruggen over de E34

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.
  • Jo Noppe
    published this page in Nieuws 2018-10-08 09:46:20 +0200