17 apr 2018

Gebrekkige controle op tonnagebeperking N451 in Vrasene

Geert Noppe (Groen-sp.a) klaagt de gebrekkige controle op de tonnagebeperking in Vrasene aan. “Het plaatsen van een verkeersbord is niet voldoende. Er moet ook toezicht zijn”, zegt hij.

Groen-sp.a heeft de voorbije jaren continu aandacht gevraagd voor de negatieve gevolgen van het doorgaand vrachtverkeer. De effecten op gezondheid, verkeerveiligheid, mobiliteit en doorstroming zijn negatief. Beveren kreunt nu al onder de verkeerschaos en de werken aan de Oosterweelverbinding, een eventuele havenuitbreiding en extra verkavelingen gaan dat in de toekomst alleen maar versterken. “Als we willen dat Beveren leefbaar blijft, moet er dringend actie worden ondernomen,” zegt gemeenteraadslid Geert Noppe daarover.
 
Op vraag van de Groen-sp.a fractie werd vorig jaar de motie goedgekeurd om aan de Vlaamse gemeenschap de vraag te stellen doorgaand vrachtverkeer te verbieden op de Beverse gewestwegen.

De gemeente heeft daarop beslist om het doorgaand vrachtverkeer op de N451 in Vrasene zelf te verbieden door een tonnagebeperking. Een beslissing die breed werd aangekondigd in de pers.

Dat systeem heeft even gewerkt, maar dat was jammer genoeg slechts van korte duur: burgers klagen dat de situatie ondertussen vergelijkbaar is met de toestand van voor de invoering van de tonnagebeperking. Vrachtwagens schuiven aan in de dorpskern, passeren langs de schoolpoort. Het centrum kreunt onder het fijnstof en NO2 uitstoot.

“Het plaatsen van een verkeersbord is niet voldoende. De gemeente moet er op toezien dat de het verbod op doorgaand vrachtverkeer ook effectief wordt nageleefd. Zo niet is deze ingreep een maat voor niets en blijft het probleem voor de inwoners onopgelost”, zegt Noppe.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.