06 jan 2017

Burgers niet gevolgd in mobiliteitsvragen rond Sint-Elisabethstraat

Raadslid Geert Noppe zegt dat de voorstellen van de burgers niet zijn gevolgd bij de recente beslissingen rond de mobiliteit in Melsele. De burger participeert, draagt bij tot het debat, maar is terecht ontgoocheld wanneer de visie helemaal niet wordt gevolgd". Noppe schetst de historiek: "De eerste maatregel bestond uit het knippen van de Sint-Elisabethstraat. Er konden geen auto's meer door. De tweede maatregel herziet de eerste. De knip wordt ongedaan gemaakt en de Sint-Elisabethstraat werd een eenrichtingsstraat." Beide maatregelen zijn gebaseerd op vergaderingen waarbij geïnteresseerde burgers werden gehoord. Dat is de kern van het 'Lama-project'. Op die laatste vergadering ter evaluatie van de eerste maatregel werd toch iets anders voorgesteld dan enkel eenrichtingsverkeer. "De maatregel die daar breed gedragen en heel duidelijk werd voorgesteld door de verschillende werkgroepjes was dubbel. Gericht op de zwakke weggebruiker: tegengaan van autoverkeer tijdens de schoolspits door middel van een slagboom of het behouden van de knip. En als tegemoetkoming aan de automobilisten: maak die knip ongedaan buiten de spits, maar voer dan eenrichtingsverkeer in".

Een groep van een 50-tal mensen vond dat een mooi compromis. "Dit dubbele voorstel is door het gemeentebestuur niet gevolgd. Het gemeentebestuur heeft er voor gekozen om slechts een van die twee voorgestelde maatregelen uit te voeren. In haar brief naar de bevolking geeft de gemeente zelf aan dat de visie van de participatiegroep niet werd gevolgd", zegt Noppe.

In een reactie zegt de schepen van mobiliteit Raf Van Roeyen (CD&V) dat hij zich niet gebonden voelde door de 'lama-werkgroep' en het schepencollege alle recht heeft om andere visies aan bod te laten komen, wat een wijziging van de beslissing inhield.

"Samen met vele Melselenaren betreur ik deze manier van beslissingen nemen. Hoe kan het dat voor de tweede maal op rij het advies van de 'Lama-werkgroep' niet wordt gevolgd? Het feit dat het nu eenrichtingsverkeer is, doet mensen opnieuw sneller rijden", constateert Noppe. Hij vraagt ook om meer respect af te dwingen voor het feit dat het hier om een fietsstraat gaat.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.