
In alle andere bij de plannen betrokken buurgemeenten (Antwerpen, Zwijndrecht en Sint-Gillis) werd - zoals voorgeschreven - via de gemeentelijke website een publieke consultatieronde opgestart. Bedoeling is dat de bevolking en het betrokken middenveld input kunnen leveren voor de milieubeoordeling die van deze plannen gemaakt zal worden. Welke milieueffecten moeten worden onderzocht? Welke mogelijke alternatieven moeten mee in rekening worden genomen?De consultatieprocedure wordt in de andere gemeenten al afgesloten begin juni. In Beveren is ze nog niet eens opgestart. Daardoor blijft de Beverse bevolking verstoken van het recht op inspraak in de beoordeling van de uitgetekende plannen. En dat ondanks de grote impact van de plannen op het resterende landbouwgebied en de open ruimte tussen de E34 en de woonkernen van Beveren en Melsele.
Gemeenteraadslid Kristien Hulstaert (Groen!) riep op de gemeenteraad van 25 mei het gemeentebestuur op om zeer dringend werk te maken van een publieke consultatieronde over de plannen voor de E34. Het gemeentebestuur heeft nu via haar website laten weten dat deze ronde alsnog wordt opgestart. Op vraag van raadslid Hulstaert ging de bevoegde Vlaamse administratie ook akkoord om de termijn voor consultatie te verlengen tot 23 juni.
Meer fundamenteel stelt Groen! Beveren zich ook vragen bij de plannen zelf. De draagkracht van de gemeente Beveren is niet oneindig. Samen met de in het mobiliteitsplan van de Wase burgemeesters voorgestelde verbreding van de E17 dreigt de uitbreiding van de E34 het woongebied Beveren/Melsele te reduceren tot een wooneiland tussen twee grote autosnelwegen in. Beveren ondervindt nu de gevolgen van de ongebreidelde uitbreiding van de haven die door het gemeentebestuur steeds wordt verdedigd (zie o.m. de actieve medewerking van de gemeente bij het verdwijnen van Doel voor het economisch zinloze Saefthingedok). Met de plannen voor de uitbreiding van de E34 wordt de symbolische grens doorbroken die de E34 altijd is geweest tussen het havengebied en de woongebieden Beveren/Melsele. En dat is te betreuren omdat er verschillende mogelijkheden bestaan om de parallelwegenstructuur langs de E34 zo te plannen dat de impact van nieuwe infrastructuur op het gebied ten zuiden van de E34 beperkt blijft. Dat kan o.m. door parallelwegen vooral aan de noordkant van de E34 aan te leggen en de inrichting van de 2 geplande druppels te herdenken of te vervangen door andere mogelijke aansluitingen.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter