02 feb 2009

Beveren, grootste fietsdorp van het land?

Bij mooi lenteweer springt een mens graag op de fiets. Naar het werk, naar school of naar de winkel, maakt niet uit. Maar het wordt de Beverse fietser niet altijd makkelijk gemaakt. Er is dringend nood aan een volwaardig Bevers fietsbeleid. Met het nieuwe winkelcentrum in het centrum van Beveren, ligt voor een groot deel van de gemeente zo goed als alles op fietsafstand. Maar heel wat fietsverbindingen in onze gemeente zijn niet goed. Met uitzondering van de doortocht in Beveren-centrum, is de hele N70, van Melsele tot Haasdonk, totaal fietsonvriendelijk. Overal putten en weinig of geen afscherming tussen fietsers en autoverkeer. Hetzelfde verhaal van en naar het noorden. De enige fietsverbinding vanuit Beveren en Melsele naar Kallo en de Waaslandhaven loopt over de Schoolstraat en de Dijkstraat in Melsele. Wie daar durft fietsen, verdient een prijs!Groen! Beveren heeft al herhaaldelijk op deze problemen gewezen. Maar het gaat om gewestwegen en dus wacht de gemeente op een initiatief van de Vlaamse overheid. Ondertussen blijft de Beverse fietser in de kou staan. Het fietsbeleid is duidelijk geen prioriteit, niet in Beveren, niet in Vlaanderen. In Nederland gebruikt men voor korte verplaatsingen de fiets dubbel zo veel als bij ons. Dat is niet omdat Nederlanders zoveel groener of sportiever zijn. Dat is vooral een gevolg van een degelijk uitgewerkt fietsbeleid.

Zoiets kan ook in Beveren! Investeer volop in betere en veiligere fietsverbindingen, ook naar de haven via een fietsbrug of -tunnel aan de E34. Herwaardeer oude wegels en veldwegen. Geef voorrang aan fietsers in heel de dorpskern. Plaats verkeerslichten met drie seconden fietsgroen, zodat fietsers veilig voor de auto's kunnen vertrekken. Stimuleer bedrijven om hun werknemers een (elektrische) bedrijfsfiets te geven in plaats van een bedrijfsauto. Met een beetje visie en durf maken we van Beveren een echte fietsgemeente.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.